Doorsturen (ofwel forward)

Let op: Dit bericht is 14 jaar oud. Houd dat in gedachten bij het lezen...

Wanneer je een mailtje hebt ontvangen wil het wel eens gebeuren dat je denkt dat iemand anders ook wel in de inhoud van het betreffende mailtje is geïnteresseerd. In zo’n geval kan je het mailtje doorsturen naar deze persoon. 

Algemeen

Om te beginnen is het belangrijk dat je zeker weet dat de ontvanger is geinteresseerd in het mailtje dat je wil doorsturen. Een relevant gedeelte van e-mail die men ontvangt is ongewenst (die mail noemt men “spam”), dus zorg ervoor dat je eigen mailtjes hier nooit toe zullen worden gerekend! Voor velen is het een vervelende en helaas dagelijks terugkerende klus om alle rommel-mail weg te gooien. Zonde van de tijd en het wekt bovendien vaak de nodige irritatie op. Probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen.

Als je e-mail doorstuurt moet je er, net als bij het replyen, op letten dat je niet relevante zaken weghaalt. Als je een mailtje hebt gehad dat al door meerdere mensen is doorgestuurd, wil het nogal eens gebeuren dat je eerst pagina’s naar beneden moet scrollen, om daar de tekst te vinden waar het eigenlijk om gaat (vaak is iedere regel van deze tekst dan ook nog vooraf gegaan door talloze > tekens). Haal zowel alle tekst die is toegevoegd door anderen weg, evenals de genoemde > (quote-) tekens.

In het geval van doorsturen moet je echter selectiever knippen dan bij een antwoord. Het is meestal niet netjes om een bericht van iemand anders niet in zijn volledigheid weer te geven. Om dit te vergelijken met echte post: wanneer je een (kopie van een) brief naar iemand anders wil doorsturen geeft het niet als je de envelop verwijdert, maar om zelf hier en daar wat dingen in die brief te gaan zitten schrappen is niet de bedoeling. De eigenlijke tekst hoor je zoveel mogelijk met rust te laten.

Zorg er bij het doorsturen voor dat duidelijk is waar de originele tekst begint en eindigt. Veel e-mailprogramma’s doen dat al op bijvoorbeeld de volgende manier:

—–Original Message—–
From: Piet Visser
Sent: zondag 2 februari 2003 19:11
To: Miels van Schaik
Subject: Hoe te forwarden
>tekst van het mailtje>

—–End Original Message—–

Verschillende soorten mailtjes die worden doorgestuurd

De mailtjes die worden doorgestuurd vallen in een aantal categorieën in te delen:

  • Informatieve mailtjes
  • Leuke of geluk brengende mailtjes
  • Virus waarschuwingen

Hier zal blijken dat veel mailtjes uit de tweede en derde categorie niet op waarheid berusten. Waar deze onzin-mailtjes vandaan komen zal ook in dit hoofdstuk worden uitgelegd.

Informatieve mailtjes

Bij de mailtjes uit de andere categorieën zal hieronder blijken dat het vaak niet verstandig is om deze door te sturen. Gelukkig bestaan er ook nog gewoon informatieve mailtjes, met een inhoud die echt relevant is voor de ontvanger. Wanneer je de hierboven beschreven algemene regels aanhoudt, kan het geen kwaad om deze mailtjes door te sturen.

Leuke of geluk brengende mailtjes

Het is soms zo verleidelijk… een mailtje dat je geluk belooft als je het naar minstens 10 kennissen van je stuurt (en mocht je daar geen zin in hebben, dan kan je volgens het mailtje rekenen op 7 jaar ongeluk). Ook die serie moppen over de minister-president was zo lollig dat je eigenlijk vindt dat al je collega’s ze ook moeten lezen…

Toch doe je er verstandig aan dergelijke berichten niet zomaar door te sturen. Met name voor iemand die met veel kennissen communiceert per mail kunnen deze berichten een e-mailpostbus echt doen uitpuilen. Stuur dergelijke boodschappen alleen door als je zeker weet dat de ontvanger er blij mee is. In geval van twijfel: niet sturen! De meeste mensen ergeren zich alleen maar aan spam, je maakt hier dan dus geen vrienden mee.

Zelfs als je een mailtje doorstuurt uit “weldoenerij” valt het resultaat te betwijfelen. Een tijdje geleden circuleerde een mailtje over een jongetje dat nog maar een paar maanden te leven had, MAAR je kon helpen, want voor ieder adres naar wie je het mailtje doorstuurde zou dat jongetje 10 dollarcent van zijn internetprovider krijgen. Klinkt als een mooie actie: met het doorsturen kan je uiteindelijk wel verantwoordelijk zijn voor een mooie bijdrage aan het leven van deze jonge persoon…
Iets dergelijks lijkt mooi, maar kan helaas niet. Er is geen enkele manier voor die internet provider om te traceren hoe vaak dat mailtje in totaal is doorgestuurd. En al zou dat kunnen: waarom zou de provider per mailtje iets betalen? Wat schiet hij hiermee op? Als hij publiciteit zou willen, zou wel gewoon meteen geld worden gestort. Het mailtje is niets meer dan het resultaat van een lolbroek die het leuk vindt als zijn verzonnen tekst door veel mensen gelezen wordt.

Ook het bericht dat Microsoft alle hotmail adressen controleert en je verwijdert als je je mail niet doorstuurt, is complete onzin. Als Microsoft al zoiets zou beslissen, dan zouden ze gewoon kunnen kijken wie al minstens 6 maanden zijn mail niet heeft gelezen, en die mailboxen opheffen. De kans dat ze dit doen is uit te sluiten, maar mocht het ooit gebeuren, reken er dan maar op dat je dan persoonlijk een mailtje van ze krijgt. Het doorgestuurde mailtje berust dus op geen enkele waarheid; het is enkel een grap””.

Virus waarschuwingen

Je krijgt net een mailtje binnen, en de paniek slaat al snel toe: Er wordt gewaarschuwd voor een mailtje met het onderwerp “Bud Frogs Screen saver” dat een verschrikkelijk virus bevat! Bij het openen zal het alles op je harddisk wissen, en zal helemaal niets meer te herstellen zijn! Opgelucht dat je gelukkig op tijd gewaarschuwd bent en dus de fout van je leven niet zal maken, druk je snel op een paar knoppen om iedereen ook op dit verschrikkelijke wereldbedreigende virus te wijzen.

Niet doen dus!

 Ook deze mailtjes zijn niet meer dan een grap van iemand die het leuk vindt als zijn mailtje over de hele wereld reist en door zoveel mogelijk personen wordt gelezen (zie ook hieronder, Waar komen onzin-mailtjes vandaan?). Er is zelfs een aparte term voor dergelijke berichten: hoax.
Als je toch wel onder de indruk bent van de mededeling, en je twijfelt of je het nu wel of niet door moet sturen, dan kan je op de sites van anti-virus software nakijken hoe het precies zit met de betreffende waarschuwing. Zie bijvoorbeeld de pagina’s over hoaxes van McAfee en Symantec.

Strikt gezien zou je zelfs als het wel een echt virus betreft het mailtje toch niet door moeten sturen. Je weet immers niet zeker of de ontvanger wel op die informatie zit te wachten! Wellicht heeft men al een goede virusscanner geïnstalleerd of heeft men besloten dat het duurder is om zich te beschermen tegen virussen dan zo af en toe een back-up nodig te hebben. Als iemand op de hoogte wil blijven van virussen kan hij zich het beste gewoon zelf inschrijven op een site die hier serieuze en onderbouwde informatie over verstrekt (zie bijvoorbeeld deze pagina van McAfee of Virusalert.nl). Het is niet aan jou om iemand anders dergelijke informatie op te dringen.

Over het algemeen kunnen virussen zich overigens ook pas verspreiden wanneer je het bestand hebt geopend. Hieruit kan je dus leren dat je nooit bijlagen moet openen waar je niet om hebt gevraagd, helemaal niet als je de afzender niet kent. (Dit is gelijk nog een reden waarom het niet verstandig is om leuke mailtjes (met een bijlage) door te sturen naar anderen: Je loopt het risico dat je een virus doorstuurt.) Als je al een bijlage opent die je niet kent, scan deze dan altijd op virussen. 

Waar komen de onzin-mailtjes vandaan?

Zoals je hebt kunnen lezen zijn veel mailtjes onzin. Er wordt geschreven dat je misschien wel een virus krijgt, of dat je mailbox wordt afgesloten. Soms dienen deze mailtjes ook een goed doel, maar hoe dan ook: In de praktijk gebeurt er helemaal niets….

“Waarom bestaan die mailtjes dan?”, zal menigeen zich afvragen.
Het komt erop neer dat dergelijke mailtjes gewoon een grap zijn van iemand die het leuk leek om een mailtje te verzinnen wat de hele wereld over zou gaan. De uitdaging is dan natuurlijk om zo’n mooi verhaal af te steken dat die mail echt overal terecht komt. Het is dus niets meer dan een “kwajongensstreek”. Als je dergelijke mail kritisch beoordeelt zal je zien dat het echt niet meer is dan een streek.

De beste manier om met deze mailtjes om te gaan is ze gewoon te verwijderen. Stuur ze dus vooral niet door! Dat zal een kettingreactie doorzetten met als resultaat een hoop mensen die zich ergeren of zorgen maken zonder enige reden. Je zou zelfs de moeite kunnen nemen om de afzender van het betreffende mailtje te laten weten dat het niet verstandig was om die mail door te sturen (bijvoorbeeld door hem/haar naar deze site te verwijzen).

Kortom…

  • Stuur alleen informatie door als je weet dat de ontvanger het interessant vindt
  • Verwijder niet relevante gedeeltes
  • Zorg dat begin en eind van oorspronkelijk bericht duidelijk zijn
  • Stuur nooit viruswaarschuwingen of kettingbrieven door

Ik werk nog aan goede “volgende/vorige-pagina”-knoppen. Voor nu kan je hieronder handmatig klikken op de pagina waar je naar toe wil:

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *